“Holnap felmondok, és a magam ura leszek, alapítok egy vállalkozást. Nem akarok visszamenni dolgozni, ha oviba megy a gyerekem, indítok egy vállalkozást. De milyen vállalkozást indítsak? Milyen vállalkozásba kezdjek?” Ez nem is olyan egyszerű kérdés. Indulhat a kutatás, hogy milyen vállalkozási ötletek vannak. Milyen vállalkozás jövedelmező? Milyen cégformák vannak? Mire van igény? Ugye? Ebben a cikkben megmutatom a lépések helyes sorrendjét, hogyan érdemes vállalkozást indítani jelenleg Magyarországon.
Nem elég a nagy ötlet. Nem elég a sima matekozás, hogy hány bigyót kell eladnod, hogy meglegyen az elképzelt bevételed, amiből kiszámolod, hogy mennyi lesz a nyereséged. Aztán megesik, hogy kiderül, nem éri meg bigyót árulni. Aztán ez kiderül az izéről is, és kezd elmenni a kedved az egésztől. Hogyan is vágjunk bele?
“Nem elég a nagy ötlet. “
A kihagyhatatlan 0. lépés: Miért érdemes vállalkozni pont Neked?
Az első, amit definiálnod kell, hogy miért akarsz vállalkozni. Gazdag akarsz lenni? Mert a lottót nem biztos, hogy megnyered, és valamit mégis kéne? Ez ide kevés lesz. Arra gondolok, hogy fogalmazd meg pontosan, hogy mi a célod, mit jelent pontosan a gazdagság. Motiválhat tehát a pénz, illetve amit a pénzen meg lehet vásárolni. De lehet, hogy független akarsz lenni. Nem akarsz nyolctól ötig dolgozni, nem akarod, hogy más mondja meg mit csinálj és ne csinálj. Az is lehet, hogy helyfüggetlen szeretnél lenni, bárhonnan dolgozhass egy laptoppal. Lehet, hogy építeni akarsz, létrehozni valamit. Lehet, hogy küldetésed van és segíteni akarsz az embereken, jobbá tenni a világot. A lényeg, hogy ezt tudatosítsd magadban nagyon pontosan, mert minden, amit ez után teszel, erre fog épülni.
Az én miértem például a szabadság és függetlenség iránti vágy. Személyiségemből fakadóan hatékonyság-mániás vagyok. Az, hogy akkor kell produktívnak lennem, amikor egyszerűen nem megy, vagy egy bizonyos helyszínen kell végrehajtani azt, amit bárhol tudnék, ezek mind feszültséget okoznak számomra. Ráadásul tudtam, hogy két gyerek iskola-óvoda logisztikáját nagyon nehéz lesz menedzselni, ha visszamegyek nyolc órában dolgozni. Tehát nekem az, hogy vállalkozó legyek, egy életmódbeli váltást jelentett, független akartam lenni. Te miért akarsz vállalkozni?
” Az első, amit definiálnod kell, hogy miért akarsz vállalkozni.”
Miért érdemes vállalkozni?
- Magasabb életszínvonal
- Függetlenség, szabadság (időtől, helytől, személytől)
- Küldetés, segíteni akarás
Hogyan találd meg a saját vállalkozási ötletedet?
Amikor már kristálytisztán látod a célod, akkor kezdj el azon agyalni, hogy mi legyen az a tevékenység, amivel el fogod érni. Rengeteg lehetőséged van. Alapvetően ezekből a modellekből tudsz kiindulni:
- Webáruház/dropshipping
- Tanácsadó, szakértő
- Szabadúszó, kivitelező
- Fizikai üzlet
Írd össze, hogy mihez értesz, mit csinálnál szívesen, mennyi tőkéd van, mennyi időd van, milyen kockázatot tudsz vállalni. Írd össze az ötleteidet, inspirálódj az internetről vagy környezetedből.
Ezt részletesebben is kifejtem a vállalkozási ötletekről szóló cikkemben, ha mélyebben érdekel ez a rész, ezt is olvasd el.
Mire érdemes vállalkozni?
Arra érdemes vállalkozni, amire van igény. Van rá olyan kereslet, ami majd kitermeli a nyereségedet. Vagyis kellő mennyiségű vevő van, aki fizetne a termékedért, szolgáltatásodért. Ezt honnan fogod tudni? Ki kell derítened. Igen, ez bizony a piackutatás.
” Arra érdemes vállalkozni, amire van igény.”
Honnan tudhatod, hogy van-e igény a Te ötletedre, vagyis mire érdemes vállalkoznod? Egyáltalán honnan szerezz ötleteket? Egyszerűen rákeresel a neten. Megnézheted a konkurens oldalakat, fórumokat. Sőt meg is kérdezheted az embereket. De ne anyukádat és a legjobb barátodat, hanem olyan ismerőst vagy akár idegent, akinek tudod, hogy az a bizonyos problémája van, amire Te vélhetően tudod a megoldást.
Amikor a blogot elindítottam, én is piackutattam. Rákerestem a neten, milyen hasonló blogok vannak, mennyien olvassák őket. Megnéztem a gyakori kérdéseket, hogy miket kérdeznek. Lekutattam a kulcsszavakat, mit és hányan írnak be a google keresőbe. Könyvelőként ismertem vállalkozókat, régi küldetésem volt, hogy segítsek nekik tudatosabb vállalkozónak lenni.
Ha a kulcsszó kutatás részletesebben is érdekel, akkor olvasd el a kulcsszó kutatásról szóló posztomat, ahol konkrét példán keresztül mutatom meg, hogyan kell.
Kik fognak tőled vásárolni?
Meg kell határoznod pontosan, kinek szeretnél eladni. Vagyis kik lesznek a célcsoportod. Annyira pontosan, hogy létre kell hoznod egy fiktív személyt, vagy akár többet, aki a Te tökéletes vásárlód lesz. Ő lesz a buyer personád vagy avatarod. Annyira részletesen dolgozd ki, hogy adj neki nevet is. Jellemezd, hány éves, hol lakik, mi a családi állapota, milyen végzettsége van, hogy beszél, mit csinál szabadidejében, mi fontos neki. Hol érheted el, milyen platformokat használ. Tényleg mindent.
Ez azért lesz nagyon fontos, mert később pontosan tudsz célozni rájuk, és nem ágyúval verébre, hanem mint egy mesterlövész. Ami a legfontosabb, hogy nekik kell fejlesztened az ajánlatodat, hogy számukra a lehető legvonzóbb legyen.
“Létre kell hoznod egy fiktív személyt, aki a Te tökéletes vásárlód lesz.”
Ez a legfontosabb alapfeladatok egyike, amit a marketingesek szerint a vállalkozók legnagyobb része nem csinál meg. Egyáltalán nem ismeri a célközönségét. Én is beleestem abba a gyakori hibába, ami sokan mások is, hogy mindenkinek akarnak eladni. Amikor meghatározod a célcsoportod, lemondasz a többi vevőről, és ez nehéz. De szükséges. Legyél okosabb, mint a többiek és határozd meg a célközönséged.
Ha szeretnél többet tudni a buyer persona meghatározásáról, akkor itt tudsz bővebben is olvasni róla.
Miért fognak Tőled vásárolni?
Vizsgáld meg, mi az a valami, ami megkülönböztet téged a konkurenciádtól. Amiben jobb vagy, versenyelőnyben vagy, ami különlegessé és egyedivé tesz. Ez lesz a Te Unique Selling Proposition-od, röviden USP. Mutatom, hogyan.
Nézd meg, hogy miért fogják megvásárolni a termékedet. Az emberek két fő okból vásárolnak: vágyott előnyért vagy egy probléma megszüntetéséért. Mit is jelent ez? Gondolj bele, amikor fáj mondjuk a nyakad, mit teszel. Megpróbálod megszüntetni ezt a fájdalmat, keresel egy megoldást. A kínálati oldalon vannak, akik krémet ajánlanak a problémádra, mások masszázst vagy kezeléseket, gyógyszereket, esetleg tornát. Egy problémára rengeteg megoldást kínálnak, ami mind egy vállalkozási ötlet. Vágyott előny lehet például, hogy csinosabbnak tűnj, jól érezd magad vagy egy társadalmi réteghez tartozz.
Találd meg azt a valamit, amit hozzá tudsz adni az ajánlatodhoz, amitől annyival több lesz, hogy téged fognak választani. Ez lehet egy tulajdonság, képesség, küldetés, szándék. Például, ha számodra fontos a környezetvédelem, akkor vállald fel. Akkor jó egy usp, ha a konkurenciádra nem jellemző, a vevőidnek viszont fontos. Ehhez ismerned kell a konkurenciát és meg kell határoznod a célközönségedet.
“Akkor jó egy usp, ha a konkurenciádra nem jellemző, a vevőidnek viszont fontos.”
Már rengeteg mindent megterveztünk. Észrevetted, hogy cégalapításról még szó sem volt? Ez csak a sokadik lépése a vállalkozás alapításnak, nem érdemes fejest ugrani egy jogi procedúrába és többlet felelősségbe, amíg nem tervezted meg az előzőeket. Már tudod, hogy miért akarsz vállalkozni, mit akarsz csinálni, kinek akarsz eladni. Amíg az eddigi lépéseket nem konkretizáltad, addig majdnem szerencse kérdése, hogy sikeres leszel-e. Csakis ezek után kezdj el számolni.
Jöhet a számolás: tényleg kell üzleti terv?
Az üzleti életben használt, egyetemeken több szemeszteren keresztül oktatott üzleti tervre nem lesz szükséged egy kezdő egyéni vállalkozás esetében. Természetesen minél nagyobb cégről van szó, minél nagyobb beruházásról, esetleg külső befektetőkről, annál többet kell számolni, tervezni, elemezni.
Ezzel a blokkal nem célom egyetemi szintű mélységekben kitérni az üzleti tervezés fortélyaira. Ami egy induló mikrovállalkozásnál is elengedhetetlen, az a pénzügyi tervezés. Vagyis egyértelmű bizonyíték kell arra, hogy az elvárt profitod reális, elérhető. Ezek alapján tudsz célokat, mérföldköveket meghatározni.
Nézzük meg mire lesz szükséged a pénzügyi terved elkészítéséhez:
- Bevételek megtervezése: becslés arra, hogy mennyi árbevételt tudsz elérni egy hónapban vagy évben. Ha szolgáltató vagy, akkor mennyi ügyfél, alkalom várható egy nap, egy héten, egy hónapban. Ha webshopod van, akkor hány darab terméket adsz el. Ezeket be kell szorozni a nettó eladási árral, eredményül az összes árbevételt kapod.
- Kiadások megtervezése: érdemes először a fix költségeket összeírni. Ezekre biztosan kell számítanunk minden hónapban. Az alap költségek: könyvelési díj, bank költség, bérleti díj, havi járulékok, adók, bér. A változó költségek már függnek a forgalomtól vagy más paramétertől. Ha webshopod van, akkor a beszerzési ár, szállítási költség, marketing költség. Ha szolgáltató vagy, akkor felhasznált anyagok, alvállalkozók díja, marketing költség. Ne feledkezz meg semmilyen kiadásról sem, ami a vállalkozással kapcsolatos.
- Adók: Normál adózású egyéni vállalkozó és cég esetén pedig az évvégi teljes eredmény 9%-val kell számolni. (a KATA és a havi vállalkozói kivét adó és járulék terheit nem ide vettem, mert azok havi rendszeresség fixen fizetendők. Ide számoljunk még iparűzési adót, ami a bevétel 2%, KATA esetén 50 ezer forint év végén. A kamarai hozzájárulás évente 5000 forint.
- Eredménylevezetés: bevélek – kiadások – adók = profit. Ez persze a legegyszerűbb képlete, ami csak létezik.
Külön kitérnék a vevők megszerzésének a költségére. Sokan nem terveznek marketing költséget. Ma már nagyon nehéz elérni a célközönségedet ingyen. Főleg ha teljesen új belépő vagy a versenyben. Én is azt gondoltam az elején, hogy egy jó honlap majd megoldja magának a keresőből érkező forgalmat, plusz majd kiteszem a facebookra, megosztják, és szárnyra kap. Ez 10-20 éve még működhetett is. Ma már nem. Túl nagy a verseny, hirdetni kell. Ezzel pedig számolni kell. Sokan buknak el itt, Te ne kövesd el ezt a hibát. Forgalom nélkül nincs vevő, nincs bevétel.
Bevételek – Kiadások = Profit
Az eredményt visszafelé is tervezheted. Mondjuk fotós vagy és 500 ezer forintot akarsz zsebre tenni egy hónapban, ennyi az elvárt profitod. Add hozzá a 200 ezer forint kiadásokat, és láthatod, hogy 700 ezer forint bevételt kell elérned. Ebből kiszámolható, ha mondjuk egy ügyfél átlagosan 30 ezer forintot hagy nálad, akkor 24 ügyfélnek kell szolgáltatnod a hónapban, ami 6 ügyfél hetente. Reális, hogy heti 6 fotózásod legyen? Igen az, ebből tervezz, ez legyen a célod, amit el kell érned.
Tűzz ki határidőket a fontos mérföldköveknek! Emlékszel, most már te vagy a saját főnököd, neked kell meghatározni, mire mennyi idő van. Határidők nélkül nem tudsz olyan hatékonyan teljesíteni, legrosszabb esetben pedig el is buksz. Érdemes meghatározni, hogy mennyi időt adsz magadnak elérni egy kitűzött bevételt vagy profitot.
Ha jobban érdekel a téma, akkor ajánlom figyelmedbe a vállalkozás tervezésről szóló cikkemet, ahol sablont is találsz.
Milyen cégformát válassz?
Az eddig elkészült tervek alapján már ki kellett alakulnia, milyen cégforma lesz a megfelelő számodra. Ezekkel az adatokkal már tudsz tanácsot kérni egy könyvelőtől, aki pontosan meg tudja mondani, hogy milyen cégformát kell választanod.
Általánosságban elmondható, ha szolgáltatás alapú tevékenységed lesz, főleg ha egyedül végzed, akkor kezdőként ajánlatos egyéni vállalkozást alapítani. Ha belföldön értékesítesz, és nem másodállásban, akkor alanyi adómentes és KATA adózást célszerű választani. Ha meghaladod a 12 millió forintos éves keretet, akkor sem történik semmi. Előnye, hogy könnyű megszüntetni, és lehet szüneteltetni. Később bármelyik másik formát választhatod.
“Kezdőként ajánlatos egyéni vállalkozást alapítani.”
Webshop esetén kicsit más a helyzet, itt a KATA keret valószínűleg kevés lesz, mert a bevétel számít, költséget nem lehet elszámolni. Persze, akkor is lehetsz egyéni vállalkozó, de akkor valószínűleg több adót és járulékot kell fizetned (magasabb jövedelem kivét esetén). Ha külföldről szerzed be a termékeket, akkor az alanyi mentesség sem ajánlatos, áfa bevallást kell készíteni.
Ajánlott tartalmak: Egyéni vállalkozás alapítás lépései, Hogyan legyek katás egyéni vállalkozó?, Legyek-e alanyi adómentes adózó?
Összefoglaló
Gratulálok, hogy idáig eljutottál. Remélem, hogy már jobban átlátod, hogyan érdemes vállalkozást indítani. Nézzük a lényeget röviden.
- Legelső lépésként meg kell határoznod, hogy miért akarsz vállalkozni. Erre azért van szükség, mert amikor egy kedd reggel nagyon nem lesz kedved elküldeni azt az árajánlatot vagy megcsinálni a pepecs részét a munkádnak, akkor eszedbe fog jutni, hogy miért csinálod és mi a célod.
- Válaszd ki, mivel szeretnél igazán foglalkozni, melyik üzleti modellre vagy tevékenységre van kellő tőkéd, tudásod és tapasztalatod.
- Vizsgáld meg a piacot: a közönségedet, konkurenciát és az iparágadat. Elég sok embernek van igénye a kínálatodra? A konkurenciád hogy csinálja, van elég vevője?
- Hozd létre a tökéletes vásárlódat. Ismerd meg, kiknek akarsz eladni.
- Határozd meg, mi a küldetésed, miért vagy különleges. Azaz a tökéletes vevőd miért fog pont tőled vásárolni.
- Számold ki, érdemes-e belevágnod. Megéri csinálni a vállalkozást? Eléred vele a célod? Mennyi költséget kell kitermelned bevételként? Mennyi bevételt lehet elérni? Tűzz ki határidőket, hogy lásd mikor tudod elérni a célod.
- Válassz cégformát az előbbiek alapján. Kérd ki könyvelő tanácsát, vagy olvass utána alaposan. Nem kell egyből céget alapítani.
Mi jön ez után? Tervezd meg az indulást, válassz üzleti modellt, stratégiát. Ne feledd, hogy jó úton jársz, de sok munka és kitartás kell, hogy elindulj. Olvass, tájékozódj például ezen a blogon, modellezz le másokat és tanulj…
+ TIPP: A Google is érdekelt, hogy jó vállalkozók legyünk a fentebb említett hirdetési költségek beszedése miatt. Több ingyenesen elérhető kurzusa is van. Ha továbblépnél, itt is kezdheted, és még vizsgát is tehetsz.
Csináld okosan!
Sok sikert magunknak! 🙂